تناسب محصول در بازار چیست؟

اشتراک مطلب

تناسب محصول در بازار چیست

فهرست مطالب

با تناسب محصول در بازار متوجه می شوید که تقاضای بازار برای ایده شما وجود دارد یا خیر. چندین نشانه وجود دارد که به شما کمک می کند تا مناسب بودن بازار محصول را شناسایی کنید. دستیابی به تناسب محصول با بازار، کلید موفقیت یک تجارت است. این بدان معناست که تقاضای بازار برای چیزی که می‌فروشید وجود دارد و مردم مایلند برای آن پول بپردازند زیرا بهتر از گزینه‌های جایگزین است

+سفارش خدمات تولید محتوا (محتوای متنی، محتوای ویدیویی، رپورتاژ آگهی، تبلیغات، پادکست، محتوای موشن و …)

چگونه می توانید بفهمید که آیا محصول یا ایده شما مناسب بازار شده است؟

تناسب محصول در بازار
تناسب محصول در بازار

تعریف تناسب محصول با بازار

مارک آندرسن، مربی و سرمایه‌گذار استارت‌آپ می‌نویسد: «تناسب محصول با بازار، به معنای قرار گرفتن در یک بازار خوب با محصولی است که بتواند آن بازار را راضی کند». وقتی یک کارآفرین نیازی را در بازار شناسایی می‌کند و راه‌حلی می‌سازد که مشتریان می‌خواهند بخرند، این متناسب با محصول و بازار است.

این مفهوم ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما مهم است که مطمئن شوید افراد کافی وجود دارند که می‌خواهند کسب‌وکار شما چه چیزی ارائه می‌دهد و ارزش پیشنهادی خود را بر اساس آن تعریف کنید. تناسب محصول با بازار می تواند بیشتر از ایده های خلاقانه، تیم های استادانه یا هر عامل دیگری برای آینده کسب و کار شما اهمیت داشته باشد و در هنگام ساخت محصول باید در نظر گرفته شود. برای بقای هر کسب و کاری، باید افرادی باشند که آنچه را که می فروشد، بخرند.

تناسب محصول با بازار می تواند بیشتر از ایده های خلاقانه، تیم های استادانه یا هر عامل دیگری برای آینده کسب و کار شما مهم باشد.

نمونه هایی از تناسب محصول با بازار

برخی از شرکت‌ها آنچنان کار مثال زدنی انجام داده‌اند که محصولی متناسب با بازار ایجاد کرده‌اند که موفقیت‌های آنها می‌تواند به‌عنوان الگو قبل از راه‌اندازی محصول خود، در فرآیند محصول یا تلاش‌های توسعه مشتری باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تناسب محصول در بازار در نتفلیکس

این شرکت رسانه های سرگرمی برای اولین بار در اوایل دهه 2000 مورد توجه قرار گرفت. تماشاگران فیلم از پرداخت هزینه های دیرکرد از فروشگاه های اجاره دی وی دی خسته شده بودند. بنابراین نتفلیکس دی‌وی‌دی‌هایی را به‌عنوان بخشی از یک سرویس اشتراک از طریق پست برای آنها ارسال کرد و به مردم اجازه داد تا زمانی که می‌خواهند دیسکی را نگه دارند.

اما اگر نتفلیکس یک عملیات DVD-by-mail باقی می ماند، زمانی که پخش کننده های DVD این کار را انجام می دادند، محو می شد. در عوض، نتفلیکس خود را به عنوان جایگزین آسان‌تر و ارزان‌تر برای هر چیزی که در حال حاضر بر بازار سرگرمی مسلط است، قرار داد: اجاره‌های آجری، دی‌وی‌دی یا تلویزیون سنتی. نتفلیکس هر بار که بازار به تغییرات نیاز دارد، محصول خود را تغییر می دهد و تناسب آن را حفظ می کند.

همچنین بخوانید!!!  CRM چیست؟ راهنمای جامع یک بازاریاب

موفقیت نتفلیکس یادآوری عالی برای انعطاف پذیر ماندن در بازارهای در حال تغییر و زیر نظر گرفتن آینده است.

تناسب محصول در بازار در گوگل

در روزهای اولیه، گوگل برای سهم بازار با بسیاری از موتورهای جستجوگر دیگر رقابت می کرد. مانند سایر بازیگران در بازار آن، آنها با ارائه نقاط تبلیغاتی در کنار نتایج جستجو درآمد کسب کردند. اما در سال 2003، زمانی که مفهوم جدیدی به نام AdSense را معرفی کردند، از رقبا پیشی گرفتند.

رهبران گوگل متوجه شدند که کسب و کارها برای نمایش تبلیغات خود در خارج از صفحه جستجو پول پرداخت می کنند و AdSense را برای پاسخگویی به این تقاضا توسعه دادند. AdSense از فناوری جدید برای اسکن صفحات وب و نمایش خودکار تبلیغات مرتبط استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر کسب‌وکاری داشتید که چمدان می‌فروشد، می‌توانید برای AdSense هزینه کنید تا تبلیغات شما به‌طور خودکار در وب‌سایت‌های مسافرتی نمایش داده شود.

تا سال 2017، 11 میلیون کاربر AdSense سالانه 95 میلیارد دلار به گوگل پرداخت می کردند. گوگل نیازی را که هیچ موتور جستجوی دیگری برآورده نمی کرد شناسایی کرد و سپس آن را برطرف کرد.

می توانید رویکرد AdSense گوگل را نیز در کسب و کار خود اعمال کنید. برای اینکه خود را از رقبا متمایز کنید، برای یافتن کارهایی که رقبای شما انجام نمی دهند وقت بگذارید و برای رفع نیازهای برآورده نشده خود را وفق دهید.

تناسب محصول در بازار در سلک

Slack، یک پلت فرم پیام فوری که اغلب برای ارتباطات در محل کار استفاده می شود، به عنوان یک ایده تجاری کاملاً متفاوت آغاز شد. بنیانگذاران در حال توسعه یک بازی ویدئویی نقش آفرینی بودند و Slack چیزی بود که به سرعت با هم به عنوان یک ابزار ارتباطی داخلی برای تیم هک کرده بودند.

تیم به زودی متوجه شد که بازار بازی‌های نقش‌آفرینی زیادی دارد، اما چیزی شبیه Slack وجود ندارد. بنابراین، آنها از ساخت بازی دور شدند. امروزه 10 میلیون نفر از این محصول استفاده می کنند.

چرخش سریع Slack ثابت می کند که تغییر تمرکز شما به سمت تناسب بهتر محصول با بازار می تواند ارزش وقت شما را داشته باشد. وقتی فرصت بهتری دیدید از دور شدن از ایده اصلی خود نترسید.

همچنین بخوانید!!!  اتوماسیون بازاریابی

وقتی فرصت بهتری دیدید از دور شدن از ایده اصلی خود نترسید.

نحوه دستیابی به تناسب محصول با بازار

شما می توانید متناسب با بازار محصول را به روش های مختلف ایجاد کنید. شما می توانید محصول اصلی خود را با بازارهای جدید تطبیق دهید، تقاضای قوی بازار را شناسایی کنید، ایده های قدیمی را تغییر دهید یا سازماندهی مجدد کنید، به جایی که بازار است بروید یا حتی یک سرویس کاملا جدید ایجاد کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که تناسب باینری نیست. تناسب محصول و بازار از کسب و کار به کسب و کار یکسان به نظر نمی رسد، منحنی های حفظ مشتری نیز متفاوت است. با این حال، برخی از فرآیندهای تثبیت شده وجود دارد که می توانید برای کمک به دستیابی به آن در حین ایجاد حداقل نمونه اولیه محصول قابل دوام، دنبال کنید.

دن اولسن، مشاور استارت‌آپ ناب و نویسنده کتاب راهنمای محصول ناب، شش مرحله را برای فرآیند محصول ناب ارائه می‌دهد:

1. مشتری هدف خود را مشخص کنید

فکر می کنید چه کسی پیشنهاد شما را می خرد؟ چگونه نیازهای آنها را برآورده خواهد کرد؟ ممکن است در ابتدا دقیقاً ندانید مشتری هدف شما کیست، اما می توانید از طریق تحقیقات بازار متوجه شوید. و با استفاده از این تحقیق برای ایجاد شخصیت‌های مشتری، که نسخه‌های تخیلی آن افراد واقعی هستند، می‌توانید مشتری هدف خود را تصور کنید و چیزهایی برای آنها بسازید.

2. نیازهای مشتری را شناسایی کنید

فروش یک محصول یا خدمات در بازاری پر از راه حل های موجود که مردم از قبل از آن راضی هستند، سخت است. یک گزینه بهتر این است که آنچه را که از آن ناراضی هستند پیدا کنید. مشتری هدف شما چه دردی دارد؟ چگونه می توانید به آنها کمک کنید تا آن را حل کنند؟

3. پیشنهاد ارزش خود را تعریف کنید

چگونه محصول شما نیازهای مشتری شما را بهتر از هر یک از گزینه های موجود در حال حاضر برآورده می کند؟ آیا کیفیت بهتری ارائه خواهد داد؟ قیمت مقرون به صرفه تر؟ بسته بندی هیجان انگیز تر؟ خدمات جدید؟

4. مجموعه ویژگی های حداقل محصول قابل دوام (MVP) خود را مشخص کنید

حداقل ویژگی هایی را که می خواهید در اولین عرضه محصول خود بگنجانید، شناسایی کنید. آن را ساده و قابل انجام نگه دارید.

همچنین بخوانید!!!  چگونه محتوای سئو شده به افزایش فروش کمک می کند

5. نمونه اولیه محصول یا خدمت برتر (MVP) خود را ایجاد کنید

در مورد ایجاد مفهوم کامل خود نگران نباشید – در عوض، فقط یک محصول بدون استخوان ایجاد کنید. پس از دریافت بازخورد مشتری می توانید آن را تکرار کنید.

6. محصول یا خدمت برتر (MVP) خود را با مشتریان آزمایش کنید

محصول خود را به گروهی از مشتریان بالقوه خود نشان دهید. از مشتریان بازخورد دریافت کنید. بگذارید در مورد آن بیاموزند و خودشان آن را امتحان کنند. از آنها بپرسید که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. آنها ترجیح می دهند در عوض چه چیزی را ببینند؟ در برابر بازخورد باز و انعطاف پذیر باشید تا بتوانید ایده خود را برای مطابقت دقیق با خواسته ها و نیازهای مشتریان خود تجدید نظر کنید.

پس از انجام این مراحل، باید ایده بسیار خوبی از واکنش بازار به محصول شما داشته باشید. قبل از راه‌اندازی، مطمئن شوید که بازخورد مهم مشتری را اجرا کرده‌اید. ممکن است بخواهید ویژگی های خاصی از MVP خود را تغییر دهید، بازار هدف جدیدی را در نظر بگیرید یا حتی ارزش پیشنهادی خود را دوباره تعریف کنید.

نحوه اندازه گیری تناسب محصول با بازار

اندازه‌گیری تناسب محصول با بازار یک علم دقیق نیست، اما راه‌هایی برای ارزیابی اینکه آیا در مسیر درست هستید یا خیر وجود دارد:

  • مشتریان چقدر سریع تصمیم خود را در مورد خرید تصمیم می گیرند؟
  • آیا بازبینان محصول شما را به خانواده، دوستان یا ارتباطات رسانه های اجتماعی ذکر می کنند؟
  • نرخ حفظ مشتری شما چقدر است؟
  • آیا مشتریان با تلاش های بازاریابی شما تعامل دارند؟
  • چند مشتری اشتراک محصول شما را لغو کرده یا استفاده از آن را متوقف کرده اند؟

همه این‌ها شاخص‌های مفید و مبتنی بر داده‌ها هستند که نشان می‌دهد محصول شما چقدر خوب راه خود را به بازار پیدا می‌کند. شما می توانید از این اطلاعات برای بهبود، تطبیق و بازاریابی محصولات خود استفاده کنید.

چه به تناسب محصول با بازار برسید یا متوجه شوید که باید در پیشنهادات فعلی خود تجدید نظر کنید، تحقیقات مداوم ضروری است. همانطور که کسب و کار شما رشد می کند و تغییر می کند، مطمئن شوید که به طور مداوم به خواسته های بازار نگاه کنید تا بتوانید تناسب مناسب را ایجاد کنید.

نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب بیشتر

پیج رسمی اینستاگرام بیزی لوک

  • نازنین
    20 مرداد 1401 در 23:45

    مطالب جالبی بود
    خیلی مهمه که بی گدار به آب نزنیم و الکی یک استارآپ رو شروع نکنیم که پولمون به فنا بره

افزودن دیدگاه

همین الآن شغلتو ثبت کن

فقط برای 4000 شغل اول

997 تومان

روز
ساعت‌
دقیقه
ثانیه
خدمات سئو سایت برای افزایش فروش