مخاطب هدف (Target Audience) کیست؟ راهنمای جامع بازاریابی

اشتراک مطلب

مخاطب هدف کیست

فهرست مطالب

مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟

مخاطب هدف افرادی هستند که می خواهید با تلاش های بازاریابی خود به آنها دسترسی پیدا کنید. اینها مشتریانی هستند که بیشتر به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند و به احتمال زیاد از سرنخ ها به مشتریان تبدیل می شوند. مخاطب هدف می توانند بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی (سن، هویت جنسی، موقعیت مکانی)، اطلاعات روانشناختی (آرزوها، نگرانی ها، ارزش ها) یا رفتار (احتمال خرید آنلاین) باشند. مخاطبان هدف اغلب گسترده و متنوع هستند، بنابراین تقسیم بندی مخاطبان می تواند به ارائه پیام شخصی و مؤثرتر کمک کند.

 

تعیین مخاطب هدف

تعیین مخاطب هدف یکی از اولین کارهایی است که هنگام ایجاد یک برنامه بازاریابی باید انجام دهید. این به اندازه بیانیه ماموریت شما، ترکیب بازاریابی یا حتی بودجه شما مهم است. مخاطبان هدف شما تصمیمات بازاریابی شما را هدایت خواهند کرد، از تولید محتوای تبلیغات شما گرفته تا پلتفرم هایی که مشتریان بالقوه بیشتر از آنها استفاده می کنند.

در این مقاله، ما تعریف می‌کنیم که مخاطب هدف چیست، توضیح می‌دهیم که چگونه مخاطب خود را پیدا کنید، و همچنین نکاتی را برای بازاریابی به شما ارائه می‌کنیم.

مخاطبان هدف چه کسانی هستند
مخاطبان هدف چه کسانی هستند

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف شما گروه خاصی است که می خواهید با بازاریابی خود به آنها دسترسی پیدا کنید. این افراد معمولاً یک (یا چند) ویژگی مشابه دارند که آنها را برای محصول یا خدمات شما مناسب تر می کند. با محدود کردن تمرکز خود و هدف قرار دادن مخاطبان خاص که بیشتر پذیرای پیام شما هستند، می‌توانید کارآمدتر و موثرتر بازاریابی کنید.

یک راه عالی برای شروع به فکر کردن در مورد بازار هدف و مخاطبان، تحقیق در مورد جمعیت شناسی مشتریان بالقوه و ایجاد شخصیت مشتری است. پرسونای مشتری نمایشی تخیلی از مشتری ایده آل شماست که به شما کمک می کند تا نیازهای مخاطب هدف خود را بهتر درک کنید.

شناسایی مخاطب هدف خود را با تصور نوع فردی که فکر می کنید بیشترین سود را از محصول یا خدمات شما می برد، شروع کنید و از خود بپرسید:

  • این شخص چند سال دارد؟
  • آنها کجا زندگی می کنند؟
  • چه نوع شغلی دارند؟
  • علایق آنها چیست؟
  • آنها چه نیازهایی دارند و محصول یا خدمات شما چگونه آنها را برآورده می کند؟

اگر در پاسخ به این سؤالات مشکل دارید، از گروه های گسترده شروع کنید و آنها را محدود کنید. به عنوان مثال، می توانید «هزاره ها» را به عنوان نقطه شروع انتخاب کنید و سپس ویژگی های دیگری مانند شغل و جنسیت را در نظر بگیرید.

اگر محصولات تجارت به مصرف کننده (B2C) یا محصولات تجارت به تجارت (B2B) را بفروشید، مخاطب هدف شما متفاوت به نظر می رسد. در B2C، شما برای یک فرد در مرحله خاصی از زندگی یا گروه درآمدی بازاریابی خواهید کرد. در B2B، به احتمال زیاد به یک مدیر خرید یا حتی یک مدیر عامل بفروشید. رویکردهای بازاریابی مشابه هستند، اما نیازهای یک کسب و کار احتمالاً با نیازهای مصرف کنندگان منفرد یکسان نخواهد بود.

مخاطب هدف خود را پیدا کنید

چند روش آزموده شده و واقعی وجود دارد که می توانید برای یافتن مخاطب هدف خود از آنها استفاده کنید.

همچنین بخوانید!!!  چرا مشاغل باید خدمات سئو را در اولویت قرار دهند؟
چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنیم
چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنیم

 

به مشتریان فعلی خود نگاه کنید

اگر در حال حاضر یک پایگاه مشتری مستقر دارید، در مورد جمعیت آنها تحقیق کنید. برای شروع، در داده های مخاطبان خود به دنبال هر گونه اشتراکی در سن، شغل و موقعیت جغرافیایی باشید. نتایج می تواند شما را به سمت گروه هایی راهنمایی کند که قصد خرید دارند و احتمالاً در آینده از شما خرید خواهند کرد.

حتی اگر اطلاعاتی که مشتریان شما ارائه می‌دهند دقیق نباشد، همچنان می‌توانید از آن به نفع خود برای شناسایی مخاطبان هدف خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر محدوده متوسط ​​دستمزد مخاطبان هدف خود را بدانید، می توانید تخمین بزنید که یک نفر قبل از خرج کردن برای محصول یا خدمات شما چقدر پول باید به دست آورد. اگر اطلاعاتی در مورد علایق آن‌ها دارید – مثلاً فعالیت‌ها یا وب‌سایت‌های مورد علاقه‌شان – می‌توانید از آن برای کمک به تصمیم‌گیری برای قرار دادن تبلیغات خود برای هدف قرار دادن این مخاطب خاص استفاده کنید.

این پاراگرافی که الان مطالعه کردید خیلی مهمه، اگر با دقت نخواندید بازگردید و دوباره آن را با تمرکز بیشتر مطالعه کنید.

 

تجزیه و تحلیل خود را دنبال کنید

اگر کسب و کار شما یک وب سایت دارد، در رسانه های اجتماعی فعال است، یا اگر تبلیغات دیجیتالی ارسال کرده اید، به احتمال زیاد داده های شما از قبل ردیابی شده است. گزینه های تجزیه و تحلیل داده های زیادی در همه محدوده های قیمتی موجود است، مانند ابزار رایگان آنالیتیکس گوگل. ابزار تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی در پلتفرم هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام و فیس بوک در حال حاضر تمام تلاش های بازاریابی رسانه های اجتماعی شما را به صورت خودکار پیگیری می کند.

برای سفارش خدمات دیجیتال مارکتینگ کلیک کنید.

به اطلاعات جمعیت شناختی که در تجزیه و تحلیل بازاریابی شما ظاهر می شود توجه کنید. آیا محتوای شما مخاطب خاصی را که در ذهن دارید جذب می کند؟ اگر نه، چه چیزی را می‌توانید تغییر دهید تا از آنها درخواست کنید؟ مطالعه داده‌ها می‌تواند بینشی در مورد مخاطبانی که ممکن است در گذشته در نظر نگرفته‌اید به شما بدهد و به شما کمک می‌کند مخاطب هدف خود را اصلاح کنید.

ببینید رقبا چه می کنند

رقبای شما به دلایلی رقیب هستند—احتمالاً شما اهداف مشابهی دارید و مخاطبین هدف همپوشانی دارید. و در حالی که احتمالاً به داده‌های داخلی یا استراتژی‌های بازاریابی آنها دسترسی ندارید، می‌توانید با توجه به کارهایی که آنها با انجام تحقیقات اولیه بازار و گوش دادن اجتماعی به خوبی انجام می‌دهند، چیزهای زیادی بیاموزید.

به عنوان مثال به پروفایل های رسانه های اجتماعی آنها نگاه کنید. چه کسی با پست های آنها تعامل دارد؟ آنها از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند و چگونه می توانند به آنها کمک کنند تا مخاطب خاصی را جذب کنند؟ چه حساب های دیگری را دنبال می کنند؟ پاسخ به این سؤالات می تواند بینش ارزشمندی در مورد مخاطب هدف رقبای شما ارائه دهد – و به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا می خواهید همان افراد را نیز هدف قرار دهید یا خیر.

از سوی دیگر، با گوش دادن اجتماعی، می توانید تحقیقات عمیق تری از مخاطبان رسانه های اجتماعی برای برند یا شرکت خود انجام دهید. با نظارت بر کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های شخصیت خریدار خود، می‌توانید هشتگ‌های مرتبط دیگری را که مخاطبان خود استفاده می‌کنند یا علائق آنها را کشف کنید، به شما این امکان را می‌دهد تا عمیق‌تر بگردید و مخاطب هدف خود را اصلاح کنید.

همچنین بخوانید!!!  تبلیغات نمایشی CPM چیست | تاثیر فوق العاده آن بر افزایش فروش

به این فکر کنید که چه کسی از پیشنهاد شما سود می برد

برای تهیه فهرستی از تمام نتایج مثبتی که مشتری از ویژگی‌هایی که محصول یا خدمات شما ارائه می‌دهد، به دست می‌آورد، کمی زمان بگذارید. تمام راه‌هایی را که محصول یا خدمات شما می‌تواند به مشتری کمک کند و اینکه کدام یک از نیازهای او می‌تواند به برآورده کردن آن‌ها کمک کند را بگنجانید.

شناسایی مزایای محصول یا خدمات شما می تواند شما را به سمت افرادی راهنمایی کند که بیشترین بهره را از آن می برند – مشتریان ایده آل شما. به عنوان مثال، اگر صاحب شرکتی هستید که مبلمان شیک و ارزان تولید می کند، برخی از مزایای شما ممکن است این باشد که محصولات شما مقرون به صرفه هستند و می توانند به خانه جدید احساس خوبی منتقل کنند.

در این سناریو، ممکن است تعیین کنید افرادی که برای این مزایا ارزش بیشتری قائل هستند، دانشجویانی هستند که به خوابگاه‌ها، زوج‌های جوان یا خریدارانی که برای اولین بار خانه می‌خرند، می‌روند. این گروه از افراد بین 18 تا 35 سال سن دارند، که نقطه شروع خوبی برای ایجاد شخصیت مشتری به شما می دهد. سپس، می‌توانید به سؤالات عمیق‌تر فکر کنید تا مخاطب هدف خود را مشخص کنید: آنها از چه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند؟ آنها کجا زندگی می کنند؟ بودجه مبلمان آنها چقدر است؟

از مخاطبان هدف خود برای بازاریابی بهتر استفاده کنید

پس از اینکه مخاطبان هدف خود ، دامنه رقابت و داده ها را بررسی کردید، می توانید از همه این دانش برای تصمیم گیری آگاهانه بازاریابی، بهبود بازاریابی محتوا و ارتباطات بازاریابی خود استفاده کنید. در اینجا نحوه اطمینان از اینکه مخاطبان هدف شما در تلاش‌های بازاریابی شما هم محور باقی می‌مانند، آمده است.

آن را بنویسید

مخاطبان هدف شما باید استراتژی بازاریابی شما را هدایت کنند، بنابراین مهم است که در هر مرحله از فرآیند نیازهای مشتری را به خود یادآوری کنید. مخاطب هدف خود را به صورت مکتوب به وضوح تعریف کنید و آن را در جایی نگه دارید که مطمئن باشید هر زمان که مجبور به گرفتن یک تصمیم مهم هستید، آن را مشاهده خواهید کرد.

دقیقاً مشخص کنید به چه کسی می‌خواهید برسید. تا جایی که ممکن است مشخص شوید – اگر متوجه شدید که مخاطبان فرضی شما با مشتریان واقعی شما همخوانی ندارند، همیشه می توانید پارامترها را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که مخاطب هدف شما باید شامل سن، مکان، علایق، عادات، حقوق یا هر ویژگی دیگری باشد که برای صنعت یا بخش بازار شما مهم است.

تست تبلیغات اجتماعی

هنگامی که ایده خوبی از مخاطبان خود پیدا کردید، می توانید در تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی، گوگل آنالیتیکس یا آمارهای دیگر تحقیق کنید تا بفهمید که این افراد در کجا بیشتر احتمال دارد تبلیغات شما را ببینند (و با آنها تعامل داشته باشند). به عنوان مثال، اکثر کاربران توییتر بین 18 تا 29 سال سن دارند، بنابراین اگر مخاطبان هدف شما در این محدوده قرار بگیرند، توییتر ممکن است مکان خوبی برای تبلیغات باشد.

همچنین بخوانید!!!  انواع تبلیغات اینترنتی | 17 تا از بهترین انواع تبلیغات آنلاین - بیزی لوک

مطمئن شوید که یک هدف قابل اندازه گیری را تعیین کنید که می خواهید با تبلیغات خود به آن برسید. آیا ترافیک وب سایت بیشتری می خواهید؟ ثبت نام ایمیل بیشتر؟ لایک، فالو یا اشتراک گذاری بیشتر برای افزایش آگاهی از برند؟ دانستن اهداف خود از قبل به شما کمک می کند تا مشخص کنید که آیا تبلیغات شما بعدا موثر بوده است یا خیر.

همانطور که در حال ساخت تبلیغات خود هستید، به این فکر کنید که چه نوع تصاویر و کپی با مخاطب هدف شما طنین انداز می شود. ارتباطات بازاریابی خود را با شخصیت خریدار تطبیق دهید. به عنوان مثال، اگر شما در صنعت زیبایی فعالیت می کنید و مخاطب هدف شما به آموزش های آرایش علاقه مند هستند، تقلید فرمت آموزش زیبایی YouTube می تواند راهی عالی برای دسترسی به آنها باشد.

هنگامی که محتوای شما آماده است، ایده خوبی است که از کوچک شروع کنید و پاسخ را بسنجید. قبل از اینکه ریال های بازاریابی قابل توجهی را پشت یک کمپین قرار دهید، تست a/b را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی بهتر عمل می کند.

اندازه گیری و انطباق

هنگامی که تبلیغ خود را منتشر کردید، داده های گزارش را به دقت زیر نظر داشته باشید. این به شما می گوید که آیا به نتیجه رسیده اید یا باید در استراتژی خود تجدید نظر کنید.

فرض کنید هدف شما این بود که بازدیدهای بیشتری از وب سایت داشته باشید، بنابراین یک تبلیغ اینستاگرام با پیوندی به صفحه فرود سفارشی خود ایجاد کردید. برای اندازه‌گیری موفقیت، می‌توانید تعداد بازدیدها و نرخ پرش آن صفحه را ردیابی کنید. اگر بازدیدها بالا برود، مردم آگهی را می بینند و پاسخ می دهند. و اگر نرخ پرش پایین باشد، به این معنی است که صفحه فرود شما با موفقیت آنها را به بخش های دیگر سایت شما هدایت می کند.

داده ها همچنین می توانند شکاف های موجود در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را نشان دهند. شاید یک تبلیغ توییتر در زمان مناسب پست نشده باشد و آنقدر که فکر می کردید به دست نیاورده باشد. یا شاید صفحه فرود شما به اندازه ای که انتظار داشتید کلیک ایجاد نکرده است و نیاز به طراحی مجدد سریع دارد تا آموزنده تر یا جذاب تر شود. یافتن این شکاف ها در طول آزمایش به شما کمک می کند پیام های خود را تنظیم کنید و به طور موثرتری با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

انعطاف پذیر ماندن و سازگاری با اطلاعات جدید بهترین راه برای بازاریابی برای مخاطب هدف شماست. هر تبلیغ جدیدی که ایجاد می‌کنید فرصتی است برای بهبود کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید و یاد بگیرید که چگونه می‌توانید در آینده بهتر شوید.

مسلما اینجا پایان این مقاله نخواهد بود و به زودی بروزرسانی خواهد شد.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای ما و دیگران به اشتراک بگذارید

مطالب بیشتر

پیج رسمی اینستاگرام بیزی لوک

سئو شده توسط بیزی لوک

افزودن دیدگاه

همین الآن شغلتو ثبت کن

فقط برای 4000 شغل اول

997 تومان

روز
ساعت‌
دقیقه
ثانیه
خدمات سئو سایت برای افزایش فروش